11 راز داشتن ذهن آرام و بدون استرس (با استرس خداحافظی کنید)

Monday، ۴ Bahman ۱۴۰۰

گوش کن! این یکی برای همه ماست که به دنبال رهایی از استرس هستیم. در جامعه پر سرعت امروز، ما دائماً با اخبار بد و منفی بمباران می‌شویم.

ما احساس می کنیم هیچ چیز درست پیش نمی رود و نمی توانیم کاری برای آن انجام دهیم.

برنامه‌های شلوغ و تعدادی از مسئولیت‌های ما به شدت به این وضعیت کمک کرده است و دانستن راه‌هایی که می‌تواند شرایط استرس‌زا را کاهش دهد، مهم است.

استرس بهره وری ما را از دست می دهد و ظرفیت ما را برای لذت بردن از زندگی طولانی و سالم کاهش می دهد. استرس ممکن است باعث شود که شما اغلب بیمار شوید و همچنین می تواند شما را ناخوشایند کند و حتی آزار دهد.

علی رقم اینکه می دانیم استرس ممکن است بر زندگی ما تأثیر منفی بگذارد، اما نمی دانیم که ممکن است باعث ایجاد یک اختلال روانی شود.

قبل از اینکه خیلی دیر شود باید راهی پیدا کنیم تا آرامش خود را به زندگی بازگردانیم.مدیتیشن ممکن است به کاهش استرس کمک کند، اما فعالیت بدنی نیز روش خوبی برای تسکین آن است. با پیروی از این دستورالعمل ها می توان به زندگی بدون استرس دست یافت...

11 نکته طلایی برای رسیدن به آرامش

1. برنامه ریزی کنید

با پایبندی دقیق به یک برنامه، خود را برای موفقیت آماده کنید. یک سبک زندگی منظم ممکن است از طریق یک روال روزانه به دست آید.

اگر برنامه روزانه مان به خوبی ساختار یافته باشد، بهتر می توانیم از زمان خود استفاده کنیم. همچنین متوجه خواهید شد که می توانید تمام کارهای خود را طبق برنامه انجام دهید و هنوز برای سرگرمی ها، ورزش ها و سایر فعالیت های تفریحی وقت دارید.

همچنین دیگر لازم نیست نگران باشید. چون شما از قبل تصمیم هایی برای جلو بردن اهداف خود گرفته اید.

وقتی این روند ادامه داشته باشد پس از مدتی به آرامش خواهید رسید و شما می توانید از حالت ذهنی آرام تری لذت ببریدکنترل کامل بر زندگی و حفظ تعادل از مهمترین دلایل ضرورت برنامه ریزی روزانه است. دلایل دیگر عبارتند از:

  • شفاف سازی اهداف زندگی
  • ایجاد نقشه راه برای رسیدن به آن اهداف
  • کاهش استرس و اضطراب و ...

فهرستی از کارهای روزانه نیز تهیه کنید تا بدانید چه کاری باید انجام دهید و به چه چیزی می توانید برسید. ایجاد یک لیست کارها بهترین راه برای پیگیری همه چیزهایی است که باید انجام دهید، چه تکالیف، پروژه ها یا هر چیز دیگری.

اگر به دنبال یک رویکرد ساده برای حفظ تمرکز و سازماندهی هستید، این یک گزینه فوق العاده است.


2. به ساعت خواب خود توجه کنید.

سعی کنید صبح زود از رختخواب بلند شوید. مردم بر این باورند که "زود به رختخواب رفتن و زود برخاستن، انسان را سالم و ثروتمند و عاقل می کند."

زمان خواب و بیداری منظمی را تعیین کنید و به آنها پایبند باشید. این نه تنها برای بدن شما خوب است که زود بیدار شوید، بلکه برای سلامت روان شما نیز مفید است.

خواب و شادی ارتباط نزدیکی با هم دارند و این کاملا دو طرفه است.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد افرادی که ادعا می‌کنند تأثیر مثبتی بر زندگی‌شان دارند، به‌طور متوسط بهتر می‌خوابند.

از سوی دیگر، به نظر می رسد که خواب بهتر بر خلق و خو و آرامش فرد تأثیر مطلوبی دارد.

تعداد بسیاری از مردم به خاطر اختلال در خواب دچار افسردگی، اختلال کمبود توجه یا اضطراب می‌شوند که تا چند ماه یا چند سال طول می‌کشد.

خیلی از ماها این مشکلات را مستقیماً به خواب ربط نمی دهیم و در نتیجه به آن اهمیتی نمی دهیم.

3. به علاقه مندی ها و دلخوشی های خود توجه کنید

با نوشتن چیزهایی که باعث شادی و خوش بینی شما می شود شروع کنید.

  • اگر فیلم دوست دارید فیلم مورد علاقه ی خود یا فیلمی که خیلی وقت است می خواهید ببینید را شروع کنید. (سرویس های پخش فیلم و سریال مانند نتفلیکس، دیزنی و ...)
  • اگر به سبک خاصی از موسیقی علاقه دارید، می توانید پلی لیست های مربوط به آن سبک را دنبال کنید (مثلا در اسپاتیفای، اپل موزیک، آمازون موزیک و ... پلی لیست های هر سبکی جدا هستند)
  • اگر به گیم علاقه دارید برای چند ساعت وقت خود را صرف آن کنید.

برای اینکه تنش خود را کاهش دهید، این روش ها را انجام دهید.

4. چالش های خود را بپذیرید و با آن روبرو شوید

به جای سرزنش خود یا سرزنش دیگران، شرایط را بپذیرید و به جای اینکه روی آن تمرکز کنید، به دنبال راه حل باشید.

وقتی چالش های خود را می پذیرید، تأثیر مثبتی بر ذهن و آگاهی شما می گذارد. این باعث می شود در آینده نیز برای رویارویی با موقعیت های سخت تر قوی تر شوید.

5. مراقب خودتان باشید

همیشه به یاد داشته باشید که مراقب خود باشید.

در حالی که در یک سناریوی استرس زا، بدون توجه به رفاه خود، تمایل به تنش و اضطراب داریم، هنگامی که وعده های غذایی ناسالم مصرف می کنیم یا به اندازه کافی نمی خوابیم، از بدن و ذهن خود غافل می شویم.

این کمبود دانش ممکن است تأثیر مخربی بر توانایی ما برای مقابله با استرس داشته باشد.

6. آرامش خود را حفظ کنید

یک نفس عمیق بکشید و ذهن و بدن خود را رها کنید. زمانی که احساس خستگی می کنید چرت بزنید یا نفس عمیق بکشید. ممکن است حفظ تعادل بین کار و زندگی دشوار باشد.

لحظه ای را برای ارتباط مجدد با درون خود در نظر بگیرید. از این طریق می توانید خونسردی خود را حفظ کرده و خلق و خوی خود را بهبود ببخشیدوقتی روی تنفس خود تمرکز می کنید، مغز شما بر نحوه دم و بازدم تمرکز می کند. در نتیجه، توجه شما از نگرانی ها منحرف می شود.

صرف چند دقیقه در روز برای استراحت ممکن است به کاهش استرس و نا امیدی کمک کند.

روی تنفس خود تمرکز کنید و احساس خواهید کرد که تمام نگرانی های شما از بدن شما خارج می شود. در این زمینه به شما پیشنهاد میکنیم سرویس هد اسپیس را مطالعه کنید که پلتفرم تخصصی در این زمینه است.

7. ورزش کنید

ورزش در کاهش استرس و ایجاد آرامش در افراد حیاتی است. برای انجام تمرینات ورزشی لازم نیست برای مدت معینی به باشگاه بروید.

هر روز زمان معینی را به پیاده روی، آهسته دویدن یا انجام یوگا اختصاص دهید.

با دنبال کردن این مراحل، ممکن است افکار خود را بهتر سازماندهی کنید و حس خوب خود را افزایش دهید.

برای کسانی که مایلند از طریق ورزش استرس خود را کاهش دهند بهترین گزینه ورزش یوگا است. برای یوگا بهتر است از یک مربی کمک بگیرند یا از یک اپلیکیشن (به عنوان مثال سرویس سنت آر و دیلی برن) استفاده کنند.

ترجیحاً در محیطی باشید که در آن احساس راحتی و آرامش کنید. این مکان هیچ ویژگی متمایز کننده ای ندارد.

تنها چیزی که در هنگام تمرین یوگا برای کاهش استرس مهم است این است که در این شرایط احساس آرامش و راحتی کنید.

لباس‌های نخی گشاد بپوشید که انجام هر گونه تکنیک یوگا که به آرامش شما کمک می‌کند را برای شما آسان کند.

اگر محیطی که در آن هستید تصفیه هوای کافی ندارد یا با مردم آن منطقه یا مکانی که در آن هستید احساس راحتی نمی کنید، ضروری است که مکان خود را تغییر دهید.

8. مدیتیشن کنید

برای اینکه ذهن خود را از شر ایده های منفی و استرس زا خلاص کنید، مدیتیشن کنید. با اینکار باتری خود را دوباره شارژ کنید و ذهنی شادتر داشته باشید.

اگر احساس سنگینی می کنید، یا حتی اگر از کار کردن خسته شده اید یا توسط کسی یا چیزی آزار می بینید، نفس عمیق بکشید.

در حین بازدم و دم، به تنفس خود توجه کنید. به نحوه حرکت بدن خود در هنگام دم و بازدم دقت کنید. یک تصویر ذهنی از خالی شدن ذهن خود بسازید و سپس روی پاکسازی افکار خود تمرکز کنید. تنها پس از 20 دقیقه مدیتیشن احساس شادابی و آرامش خواهید کرد.

علاوه بر این، به کاهش تنش، استرس و اضطراب کمک می کند.ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم به ذهنی آرام و بدون استرس دست یابید.

این شما هستید که تصمیم می گیرید چه زمانی این اتفاق بیفتد...

برخی از برنامه‌ها و ابزارهای مدیتیشن و تمرکز حواس از جدیدترین فناوری‌ها استفاده می‌کنند مانند:

بدون شک مدیتیشن موثرترین راه برای کاهش استرس و تسکین ذهن است.

با این حال، همه نمی دانند چگونه مراقبه کنند و فکر می کنند یادگیری آن زمان می برد. برنامه‌ها و ابزارهای مدیتیشن جایگزین خوبی برای افرادیست که می‌خواهند مدیتیشن انجام دهند اما نمی‌دانند چگونه یا زمانی را ندارند.

9. از ویدیو های ASMR استفاده کنید

ویدئوهای ASMR از بهترین انتخاب ها برای رسیدن به آرامش هستند.

ASMR اغلب به عنوان "ماساژ مغز" شناخته می شود زیرا مرکز لذت مغز را به همان روشی که نوازش مو یا لمس ملایم تحریک می کند، تحریک می کند.

فواید درمانی ASMR آنقدر زیاد است که بسیاری از افراد قبل از رفتن به رختخواب این فیلم ها را تماشا می کنند تا برای خواب آماده شوند.گستردگی این ویدیوها بسیار زیاد است.

شما از طریق یوتیوب می توانید با حجم گسترده ای از این ویدیوها رو به رو شوید.

همچنین برای پخش در لاک اسکرین و پخش آفلاین اینگونه صداها می بایستی یوتیوب پرمیوم تهیه کنید.اگر تمایل دارید در زمانی که می خوابید و موبایلتان در وضعیت لاک است از امکانات یوتیوب بهره مند شوید (بدون قطع شدن صدای ویدیو یوتیوب) اشتراک پرمیوم یوتیوب را خریداری کنید.

10. با دوستان خود وقت بگذرانید

وقتی در کنار افرادی هستیم که به آنها اهمیت می دهیم، بهترین و شادترین تجربیات زندگی خود را داریم.

برای تسکین اضطراب و استرس خود، نزد یکی از دوستان یا اعضای خانواده بروید و با او صحبت کنید و وقت بگذرانید، از بدن و ذهن خود غافل می شویم.

این کمبود دانش ممکن است تأثیر مخربی بر توانایی ما برای مقابله با استرس داشته باشد

11. تمرکز کنید

به اهداف خود در زندگی تمرکز کنید. تمام منابع حواس پرتی را از زندگی خود حذف کنید تا به آرامش کامل و زندگی بدون استرس برسید.

آنها اغلب به شکل دستگاه های الکترونیکی مانند تلفن های هوشمند، رایانه ها و دستگاه های تلویزیون دیده می شوند.

حضور مجازی به اندازه حضور فیزیکی حیاتی است، اما حذف این حواس‌پرتی‌ها از زندگی ما ممکن است سخت باشد.

اما می توانیم هنگام تمرکز یا کار روی یک کار خاص از استفاده از آنها اجتناب کنیم."تمرکز داشته باش و متمرکز بمان" باید شعار زندگی شما باشد.هر بار روی یک چیز تمرکز کنید و اجازه ندهید چیز دیگری حواس شما را پرت کند.

وقتی کاملاً به وظیفه خود متعهد باشید، می توانید کارهای بیشتری را در زمان کمتر و با کارایی بیشتر انجام دهید.

روی کاری که انجام می دهید تمرکز کنید و بهترین کار را ارائه دهید. با استفاده از این روش، ممکن است تکلیف خود را سریعتر و کارآمدتر انجام دهید. در نتیجه، دائماً توجه خود را به اهدافی که می خواهید به آنها برسید، حفظ کنید.

کلام آخر:

معطل نکنید! به قول بزرگان، فردا هرگز نمی آید. کار خود را به روز بعد موکول نکنید. تمام تلاش خود را بکنید تا کار خود را در سریع ترین زمان ممکن به پایان برسانید.

به تعویق انداختن کار مضر و ناخوشایند است و هدف از اتمام کار فردا، به دلیل این رفتار هرگز به واقعیت تبدیل نمی شود.در نهایت، همیشه شاد باشید!

برای داشتن نگرش مثبت به زندگی، باید مراقب سلامت جسمانی خود نیز باشید که ممکن است با ورزش انجام شود. از آنجایی که هورمون های استرس بدن مانند کورتیزول و انتقال دهنده های عصبی در طی واکنش استرس آزاد می شوند، ورزش منظم به کاهش تولید آنها کمک می کند.

مهم است که تلاش‌های دیگری مانند حفظ الگوی تنفسی مناسب و اجتناب از اهداف شغلی استرس‌زا انجام دهید، اما این سلامت و رضایت ذهن شماست که منجر به زندگی رضایت‌بخش‌تر می‌شود.اگر می خواهید زندگی طولانی، سالم و بدون استرس داشته باشید، این کارها را انجام دهید!