چگونه اشتراک اسپاتیفای قانونی را از غیر قانونی تشخیص دهیم؟

Thursday، ۱۲ Farvardin ۱۴۰۰

چگونه اشتراک اسپاتیفای قانونی را از غیر قانونی تشخیص دهیم؟

امروزه با افزایش روز افزون فناوری ، دسترسی به اینترنت ، پیدایش گوشی های هوشمند و افزایش هر چه بیشتر راحت طلبی انسان ، سایت های دانلود آهنگ غیر قانونی جای خود را به سرویس های استریم و پخش موسیقی نظیر اسپاتیفای، اپل موزیک، تایدال، ساندکلاود، دیزر و … داده اند.

اسپاتیفای (Spotify) در حال حاضر یکی از محبوب ترین سرویس های پخش آنلاین موسیقی در دنیاست و عواملی مثل فیلتر نبود ، دسترسی آسان ، آرشیو غنی موسیقی و پلی لیست و ... باعث شده اند که این محبوبیت بین جوانان ایرانی نیز رخنه کرده باشد.به همین دلیل وبسایت ها، کانال های تلگرامی و پیج های اینستاگرامی زیادی اقدام به پرمیوم سازی اکانت کاربران کرده اند.

ولی متاسفانه تعداد بیشماری از این سرویس دهنده ها به صورت غیر قانونی اقدام به خرید اکانت اسپاتیفای (Spotify) میکنند که باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای کابران می شود.

امروز در این مقاله قصد داریم، یک بار برای همیشه، شما کاربر گرامی را با نحوه تشخیص اشتراک غیر قانونی سرویس دهنده پرمیوم اکانت اسپاتیفای (Spotify) و همین طور پیامد های استفاده از آن آشنا کرده تا تصمیم گیری برای شما راحت تر شود .

به چه نوع اشتراک های غیر قانونی گفته می شود؟

به اشتراک هایی غیر قانونی گفته می شود که مبلغ ارزی و پرداختی آن از راه غیر قانونی به دست آمده باشد.

متاسفانه بسیاری از افراد و فروشگاه های سودجو پیدا شده اند که اکانت های سرویس Spotify را با قیمتی بسیار پایین تر به اسم قانونی پرمیوم میکنند ، در صورتی که پرمیوم سازی نزد این افراد توسط حساب بانکی هک شده (سرقت شده) از فردی خارجی هستند انجام می شود.

بدین صورت که سرویس دهنده برای پرداخت هزینه اشتراک شما از یک کارت بانکی هک شده (سرقتی) که مالک آن فرد دیگری است استفاده می کند که این عمل با سرقت مالی و دزدی هیچ گونه تفاوتی ندارد!!

اشتراک غیر قانونی چه پیامد و مشکلاتی در پی دارد؟

استفاده از اشتراک غیر قانونی اسپاتیفای فارغ از غیر اخلاقی بودن، دارای پیامد های جانبی نیز می باشد، برخی از آن ها عبارتند از :

-امکان قطعی و خارج شدن از حالت پریمیوم اکانت

فروشندگان اشتراک غیر قانونی هیچگونه مالکیت و کنترلی به حساب بانکی متصل به اکانت فمیلی مادر (Family Owner) ندارند لذا هیچ تضمینی در پرمیوم ماندن اکانت شما در طول اشتراکتان وجود نخواهد بود ، ممکن است مالک اصلی حساب ، پس از مدتی به دستبرد پول از حساب بانکی خود پی ببرد و حساب خود را مسدود کند.

و ممکن است پس از مدتی اکانت شما از حالت پرمیوم خارج شده و آهنگ های دانلود شده ی شما حذف شوند.

- امکان لیمیت شدن اکانت

در آخرین بروزرسانی سرویس اسپاتیفای (Spotify) ، این سرویس در اکانت هایی که به صورت فمیلی پرمیوم میشوند محدودیت فقط دو بار پرمیوم سازی و تغییر فمیلی در سال را اعمال کرده است.این بدان معنی است که اکانت شخصی کاربر به مدت یکسال قابلیت پریمیوم سازی به روش فمیلی را در این سرویس نخواهد داشت.

که اعمال این محدودیت برای افرادی که به صورت مداوم از این سرویس محبوب استفاده می کنند و پلی لیست هایشان که مدت ها برای گلچین کردن آن ها زحمت بسیاری کشیده اند ، شوک بزرگی است.

از طرفی چون تضمینی در پرمیوم بودن اکانت در طول دوره اشتراک در حالت غیرقانونی وجود ندارد ، این امکان وجود دارد که اکانت شما پس از مدتی به اصطلاح لیمیت نیز بشود.

- امکان ثبت اطلاعات و مشخصات شما در خرید غیر قانونی

همان طور که در قسمت قبل اشاره کردیم ، در اشتراک غیر قانونی پرداخت هزینه اشتراک شما از یک کارت بانکی سرقتی انجام می شود و جدا از غیر اخلاقی و غیر انسانی بودن این عمل ، ممکن است ایمیل و مشخصات شما به علت همکاری با چنین افرادی ثبت شده و مورد پیگیری قرار گیرد.

چه عواملی در قیمت گذاری و ارزان بودن قیمت اشتراک پرمیوم اسپاتیفای (Spotify) تاثیر گذار است؟

به طور کلی دو عامل به صورت مستقیم در قیمت گذاری سرویس پرمیوم اسپاتیفای (Spotify) تاثیرگذار هستند.

1- نوع شارژ و فعال سازی اکانت :

پرمیوم سازی در سرویس اسپاتیفای از طریق دو پلن Individual (فردی) و Duo (دوگانه) و Family (خانواده) می تواند صورت گیرد.

در پلن Individual (فردی) هزینه اشتراک صرف تنها یک اکانت و در پلن Duo (دوگانه) هزینه نهایی صرف دو اکانت می شود ولی در پلن Family (خانواده) پنج نفر دیگر نیز به صورت همزمان می توانند از قابلیت های پرمیوم سرویس استفاده کنند.

از همین رو مقرون به صرفه ترین راه پرمیوم قانونی برای ایرانیان ، خرید اشتراک فمیلی Spotify است.

بدین صورت که بدون هیچ تفاوتی نسبت به پلن فردی، فروشگاه نقش واسط را ایفا کرده و هزینه اشتراک را بین 5 نفر به صورت همزمان تقسیم میکند که در نهایت منجر به کاهش هر چه بیشتر هزینه می گردد و هزینه ی اشتراک با نوعی سرمایه گذاری جمعی (Crowdfunding) تامین می شود.

2- ریجن (منطقه، کشور) :

بر خلاف باور عموم قیمت اشتراک پرمیوم Spotify در سراسر جهان یکسان نیست!

شاید از خود بپرسید ، "هزینه Spotify در سراسر جهان چقدر است؟" که پاسخ کوتاهی برای این سوال وجود ندارد.

Spotify در بیش از 78 کشور جهان به جز ایران در دسترس است ، هر کدام ساختار قیمت خاص خود را دارند.

و دلیل این امر در این است که سرویس هایی که در سطح بین المللی و برون مرزی فعالیت می کنند ، به منظور افزایش مخاطب و قیمت گذاری منصفانه ، هزینه اشتراک خودشان را نسبت به پارامتر های مختلفی از قبیل متوسط درآمد ماهیانه مردم (National Average Salary) ، ارزش ارز رایج کشور ، جمعیت کاربران فعال در کشور، میزان دسترسی به محتوا بر حسب قوانین حق نشر ، میزان دسترسی به قابلیت های مختلف خود سرویس و ... ارزیابی میکنند.

در حال حاضر اسپاتیفای (Spotify) در کشور هایی نظیر : روسیه، آرژانتین، ترکیه، هندوستان، فیلیپین و … دارای کمترین هزینه اشتراک و در کشورهایی نظیر : آمریکا، کانادا، انگلستان، نروژ، سوئد، دانمارک و … دارای بیشترین هزینه اشتراک می باشد.

که با کلیک کردن روی لینک هر کدام از کشور های ذکر شده می توانید به راحتی هزینه اشتراک سرویس اسپاتیفای (Spotify) را در هر کدام از این کشور ها به صورت آنلاین استعلام گرفته و با استفاده از مبدل های ارزی موجود در اینترنت هزینه خام ریالی هر کدام را به دست آورید.

بدیهی است که اگر Spotify (اسپاتیفای) در کشور عزیزمان ایران قابل ارایه می بود ، قیمت تمام شده آن برای کاربر ایرانی ، بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر نسبت به کشوری نظیر آمریکا ، قیمت گذاری می شد.

از چه راه هایی می توان به غیر قانونی بودن اشتراک اسپاتیفای (Spotify) پی برد؟

به طور کلی چند راه ساده قبل یا بعد از خرید برای تشخیص خرید اشتراک اسپاتیفای قانونی از غیر قانونی وجود دارد.

1- پرمیوم سازی و شارژ اکانت شخصی شما الزاما به معنی قانونی بودن اشتراک شما نیست!

یکی از باور های رایج و غلط میان تقریبا همه افراد که همه فروشندگان اشتراک غیر قانونی از این موضوع سو استفاده می کنند در این است که اغلب افراد گمان می کنند اگر اکانت شخصی خودشان پرمیوم شود به منزله این است که حتما در حال استفاده از اشتراک قانونی هستند.اما در اصل به اشتراک هایی غیر قانونی گفته می شود که مبلغ ارزی و پرداختی آن از راه غیر قانونی به دست آمده باشد.پس توصیه می شود هیچ گاه به این امر بسنده نکنید

2- عدم همخوانی قیمت با ریجن و نوع فعال سازی اکانت

یکی از نشانه های واضح در بین سرویس دهندگان غیر قانونی، ارائه سرویس با قیمت پایین تر است.

در حال حاضر فروشگاه لایسنس مارکت به دلیل مقرون به صرفه بودن هزینه و امکان خرید عموم کاربران داخل ایران ، اشتراک های پرمیوم خود را با پایین ترین نرخ کارمزد ، به صورت قانونی و فمیلی (خانواده) از کشور هایی تامین می کند که دارای پایین ترین نرخ هزینه اشتراک می باشند و در صورت مشاهده قیمت پایین تر میتوان به پرمیوم سازی قانونی سرویس دهنده شک کرد.

و بدیهی است که اگر هزینه پرداختی شما کمتر یا مساوی هزینه تمام شده در فروشگاه لایسنس مارکت باشد ، اشتراک شما قطعا نمی تواند جزو ریجن کشورهایی با بیشترین هزینه نظیر کشور آمریکا و انگلستان یا پلنی غیر از پلن Family (خانواده) باشد ، در غیر این صورت اشتراک شما قطعا غیر قانونی خواهد بود.

به عنوان مثال : اشتراک قانونی آمریکا که پلن فمیلی آن حدود 16 دلار است، با احتساب هزینه و کارمزد پرداخت شبکه ی ویزا یا مستر کارت (دلار 30 هزار تومانی)، 480 هزارتومان به صورت ماهانه هزینه در بر خواهد داشت.

در صورتی که این هزینه بین 5 نفر از افراد فمیلی (زیر مجموعه) تقسیم شود، سهم هر نفر برابر با 96 هزارتومان به صورت ماهیانه خواهد بود.

پس در صورتی که با فروشگاهی برای ریجن کشور آمریکا قیمتی برابر یا پایین‌تر از این قیمت ارائه ‌می‌دهد، مواجه شدید، این اشتراک با دلار سرقتی خریداری شده و اشتراک شما قطعا غیر قانونی خواهد بود.

توجه داشته باشید که انواع ردیم کد ها ، کمیپن ها و کد های تخفیف در تمامی سرویس ها به صورت یک بار مصرف بوده و فقط برای پلن فردی قابل اجرا میباشد و دلایلی مبنی بر ارزان بودن هزینه اشتراک از این بابت کاملا کذب و بی اساس می باشد.

لذا فروشگاه یا سرویس دهنده ای که با این قیمت و شرایط اشتراک را ارائه می دهد، قطعا منبع قابل اعتمادی جهت خرید شما نخواهد بود.

3- ارائه پلن و تعرفه پرمیوم سازی دائم یا مادام العمر

اسپاتیفای به هیچ عنوان و در هیچ بازه زمانی تعرفه پرمیوم دائم یا مادام العمر ارائه نداده و نمی دهد!

و در صورت مشاهده اینگونه پلن و تعرفه ها ، اشتراک شما قطعا غیر قانونی خواهد بود.

لذا فروشگاه یا سرویس دهنده ای که این نوع اشتراک را ارائه می دهد، قطعا منبع قابل اعتمادی جهت خرید شما نخواهد بود.

4- نام و نشان نامشخص در اکانت فمیلی منیجر

یکی از نشانه های پی بردن به قانونی بودن اکانت، مشاهده نام و نشان سرویس دهنده به عنوان Family Manager در قسمت Premium Family اکانت است. معمولا چنین افرادی برای جلوگیری از رهگیری اکانت ، نام و مشخصات خود یا فروشگاه خود را روی اکانت فمیلی مادر (Family Manager) ثبت نمی کنند.

کافی است از طریق پنل کاربری وبسایت اسپاتیفای اکانت خود را باز کرده و به قسمت Premium Family رفته و نام Family Manager را مورد بررسی قرار دهید.

در صورت مشاهده نکردن، نام و لگو سرویس دهنده میتوان به قانونی بودن اشتراک شک کرد.

یا در صورت مشاهده ، نام یا پروفایل افراد خارجی در میان اعضا یا مدیر فمیلی ، میتوان به قانونی بودن اشتراک شک کرد و احتمالا اکانت شما با یک اکانت مادر هک شده (کرک شده) پریمیوم شده است.

توجه داشته باشید که عکس این موضوع صادق نبوده و در صورت وجود نام و مشخصات فروشگاه روی اکانت فمیلی مادر (Family Manager) نمی توان به صورت صد در صد به قانونی بودن اشتراک اطمینان کرد ، و بایستی از طریق پارامتر های دیگر ذکر شده در این مقاله کمک بگیرید.

کلام آخر . . .

در نهایت تصمیم گیرنده ی نهایی شما هستید و فراموش نکنید که اخلاق و انسانیت فراتر از دین و قانون چراغ راه هر فردیست.

و فارغ از این که فروشنده محترم به اخلاقی بودن کار خود آگاه است یا نه و یا چه توجیهات غیر منطقی برای کردار خود دارد ولی شما بدانید و حال که از این قضیه آگاه شدید، برای کمی ارزان تر خریدن ، در کار غیر انسانی فردی دیگر سهیم نشوید.

همیشه تغییر از خود ما شروع می شود و تا زمانی که خریدار محصولات غیر قانونی وجود داشته باشد، فروشنده ی غیر قانونی نیز وجود خواهد داشت.