چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟

Sunday، ۱۴ Aazar ۱۴۰۰

حتما براتون پیش آمده که جهت استخدام در شغل مورد نظرتان، از شما درخواست یک رزومه کاری شده. شاید شما مناسب و لایق آن جایگاه و آن پوزیشن کاری بوده اید ولی به خاطر رزومه ضعیف، رد شده اید.

در ادامه این مطلب توضیح می‌دهیم که برای نوشتن رزومه ی قوی چه نکاتی را باید رعایت کنید.

همچنین در نهایت یک راه حل آسان برای بدست آوردن رزومه بی نقص در کمترین زمان، برای استخدام در شرکت ها و موسسه ها را خدمتتون ارائه می دهیم.

رزومه چیست ؟

به طور خلاصه، رزومه مجموعه ای کامل از سوابق کاری، درسی و مهارت هاست که مقدار توانمندی شما را برای تقاضای موقعیت شغلی سازمان یا موسسه مد نظرتان، نشان میدهد.

مسلم است که اطلاعات داخل رزومه هر چه کامل تر و اصولی تر باشد، توانمندی‌ها و تجربیات کاری شما را بهتر به کارفرمای مقابلتان انتقال می دهد.

رزومه در روند استخدام چه اهمیتی دارد؟

باید به این نکته توجه داشته باشید که استخدام در بسیاری از مشاغل بدون رزومه اصلا امکان پذیر نیست.

در صورتی که از این موقعیت به خوبی استفاده کنید برای شما، برایتان مزایای پایین را به همراه خواهد داشت :

  • رزومه، شما را به طور دقیق تر و بهتر معرفی می کند.
  • باعث صرفه جویی در زمان می شود و روند استخدام را سریع تر می کند.
  • یگ رزومه خوب نشان می‌دهد که شما چقدر حرفه‌ای هستید.

رزومه شغلی شامل چه اطلاعاتی می شود؟

  1. اطلاعات شخصی (حاوی نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، وضعیت تاهل، شماره همراه و آدرس)
  2. تجربه و سوابق کاری
  3. سوابق تحصیلی
  4. توانمندی ها (مهارت ها)
  5. علاقه مندی ها و پیشرفت ها
  6. راه های ارتباطی

برای یک رزومه مناسب به چه نکاتی بایستی توجه کنیم ؟

  1. در قسمت اطلاعات شخصی، اگر قرار دادن عکس در رزومه اجباری بود و یا خودتون مایل به این کار بودید، توجه داشته باشید که عکسی با پوشش مناسب و پرسنلی انتخاب کنید (از شانه به بالا باشد و بهتر است که لبخند بزنید)
  2. برای نوشتن سوابق کاری حتماً از کلماتی استفاده کنید که نشان دهنده عملگرایی و فعال بودن شما باشد. توجه داشته باشید که مواردی مانند تعهد، برنامه ریزی، کار گروهی و ... برای کارفرمایان مهم است و خوب است که روی این موارد به طور مثبت تمرکز کنید.
  3. سوابق دانشگاهی خودتان را به صورت لیستی با نوشتن رشته، مدرک و مکان تحصیلی وارد کنید. در این بخش هر آنچه حقیقت است ذکر کنید (در صورتی که استعلام گرفته شود و کارفرما متوجه دروغ شود حتماً رزومه تان رد می‌شود)
  4. سعی کنید مهارت هایی را ذکر کنید که با جایگاه شغلی مدنظرتان هماهنگ باشد (مثلاً برای جایگاه شغلی مدیریت باید به ویژگی های رهبر بودن، تعهد شغلی، ترتیب بخشیدن به امور و ... اشاره کنید). چند مورد از توانمندی هایی که معمولاً بیان می شوند، میزان تسلط به زبان خارجی و کارهای کامپیوتری (مانند آفیس و ICDL) است.
  5. علاقه مندی های شما باید کاملاً کوتاه و جامع باشد و فقط مواردی بیان شود که به حوزه کاری استخدامی تان مربوط باشد (اگر به موردی مثل "مطالعه" اشاره کردید، می توانید چند نمونه از کتاب های مورد علاقه تان را نام ببرید)
  6. همیشه چند راه ارتباطی برای برقراری تماس ارائه بدید؛ همچنین صفحات اجتماعی که در آنها فعال هستید و یا اگر وبسایتی دارید، در این بخش ذکر کنید.

حتما به این موارد دقت کنید تا یک رزومه بی نقص داشته باشید :

  • توضیحات را واضح و مفید اما کوتاه بیان کنید.
  • غلط املایی و نگارشی نداشته باشید.
  • اطلاعاتی که نامرتبط به شغل درخواستی شما هست را بیان نکنید.
  • از یک قالب ضعیف استفاده نکنید.
  • از لغات کلیدی و تاثیرگذار استفاده کنید.
  • رزومه حداکثر یک الی دو صفحه باشد.

چه راه هایی برای رزومه نویسی وجود دارد؟

  1. خودتان طبق اصولی که بیان شد رزومه نویسی کنید.
  2. از رزومه ساز Rezi استفاده کنید.

رزومه ساز Rezi چیست؟

سرویس Rezi ابزاری هست که به کمک تکنولوژی هوش مصنوعی، داده کاوی و یادگیری ماشین، خطاهای رایج محتوایی و نگارشی رزومه شما را بر اساس صدها هزار رزومه غربالگری شده متناسب باز حوزه کاری خودتان، شناسایی و برطرف می کند و یا جایگزین مناسبی را بر حسب الگوریتم های ATS به شما پیشنهاد می دهد.

برنامه Rezi به شما کمک می‌کند که یک رزومه بهینه شده با کمترین اشتباهات بنویسید که حاوی لغات کلیدی مرتبط به کارتان باشد. سپس زمانی که این رزومه در سیستم ATS غربال می شود، رتبه بالایی دریافت و شما را به شغل رویایی تان نزدیکتر می‌کند. به این صورت که سیستم جستجوگر Rezi میان رزومه های ثبت شده (که با حوزه کاری شما مرتبط می باشد)، جستجو میکند و مهارت ها و کلمات تاثیر گذار را پیدا می کند؛ سپس کافیست تا شما این موارد جدید را به رزومه خود اضافه کنید تا از لحاظ کیفی ارتقا پیدا کند.

الگوریتم های ATS چیست؟

امروزه بیش از 80 درصد شرکت ها برای بررسی رزومه متقاضیان، روش های سنتی و منابع انسانی را کنار گذاشتند و از نرم افزارهای غربالگری رزومه برای بررسی و رتبه بندی رزومه ها استفاده می کنند؛ که به اختصار ATS نامیده میشود (Applicant Tracking Systems).

بدیهی است که اگر رزومه شما طبق استانداردهای ATS نباشد، رتبه پایینی دریافت می کند و رد می شود!

این امر ضروری است که رزومه شما برحسب پارامترهای ATS نگارش شود تا در دستیابی به شغل مورد علاقه تان موفق باشید.

ویژگی های برجسته Rezi چیست؟

  • بررسی خودکار رزومه و امتیاز دهی آن بر اساس هوش مصنوعی
  • امکان ایجاد رزومه نامحدود
  • ابزارهای تحلیل محتوای کامل AI (هوش مصنوعی)
  • مبنا قرار دادن کلمات کلیدی سیستم های غربالگری رزومه (ATS)
  • سیستم تجزیه و تحلیل آنی و بدون وقفه
  • ابزار های قالب بندی متن انعطاف پذیر
  • قابلیت به اشتراک گزاری رزومه از طریق لینک
  • امکان نمایش تاریخچه ، نسخه بندی و چند ویرایشه کردن رزومه (همانند سایت هایی نظیر گیت هاب و گیت لب)
  • امکان خروجی گرفتن رزومه به فرمت هایی نظیر : PDF ، DOCX
  • کاورها و قالب های نامه ی نامحدود
  • امکان بارگزاری در اشتراک Google Drive

نتیجه:

همیشه این نکته را به یاد داشته باشید، یک متقاضی هرچقدر هم که حرفه ای و مناسب یک کار باشد، باز هم این رزومه اوست که تعیین می کند به آن کار رویاییش میرسد یا خیر!

در دنیای امروزه که تمام کسب و کارها بیشتر به سمت استفاده از تکنولوژی حرکت میکنند، طبیعی است که شرکت های استخدامی منابع انسانی را برای بررسی رزومه ها کنار بزارند و از ابزارهای غربالگری رزومه استفاده کنند. بدین شکل، کوچیکترین اشتباهی از سمت شما برای نگارش رزومه باعث می شود که به شغل مورد نظرتان نرسید و در نتیجه شکست بخورید... .

پیشنهاد لایسنس مارکت به شما، تهیه اشتراک اکانت Rezi است تا به وسیله قابلیت های آن خطاهای رایج در رزومه را برطرف کنید و به نتیجه مطلوب و مد نظرتان برسید.

جهت خرید اشتراک Rezi به صورت قانونی، اختصاصی و با مقرون به صرفه ترین هزینه، میتوانید از طریق پرداختیار لایسنس مارکت اقدام کنید.

همچنین اگر که با مشکلی مواجه شدید و یا به راهنمایی بیشتری نیاز داشتید، میتوانید با پشتیبانی‌های مجموعه لایسنس مارکت در تماس باشید.